طلسم اسم اعظم(شرف الشمس) بررسی کتاب (جُنَّةُ الأمانِ الْواقیَة وَ جَنَّةُ الإیمان الباقیَة) معروف به مصباح کفعمی و مولف آن جناب ابراهیم بن علی کفعمی
شيخ تقى الدين، ابراهيم بن على عاملى كفعمى متوفی ۹۰۵ مولف کتاب جُنة الأمان الواقية و جَنة الإيمان الباقية معروف به مصباح کفعمی است که در موضوع ادعیه و زیارات نگاشته است و آنرا حدود سال ۸۹۵ یعنی ده سال قبل از وفاتش به اتمام رسانده است
كفعمى در مقدمه كتاب میگويد:« كتاب مصباح را از كتابهاى مورد اعتمادى جمع آورى كردم كه بايد به ريسمان محكم آنها چنگ زده شود و آن را به گونهاى مرتب كردم كه خواننده آن را به بالاترين درجات وصول به حضرت حق برساند.»
کتاب مصباح به خاطر مقبولیت عام و توجه گسترده به آن، در همان قرونِ اولی تألیف، خانه ها و سرزمینهای اسلامی را فرا گرفت.
با آمدن مصباح کفعمی، معروف است که مصباح المتهجد شیخ طوسی نَسْخ شد و جای خود را به مصباح کفعمی داد
و تا قبل از مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی مورد عنایت بیشتری بود و در اکثر خانهها، نسخهای از آن یافت میشد
مصباح دارای ترجمه های فرآوانی است مانند:
۲- ترجمه مصباح، از قاضى جمال الدين بن فتح الله شيرازى ساكن هند.
۲- راحة الأرواح، از سيد محمد حسين خان موسوى جزائرى.
۳- ترجمه مصباح، از سيد محمدرضا حسينى.
۴- مصباح الجنان و مفتاح الجنان، از شرف الدين بيرمى لارى كه علاوه بر ترجمه كتاب بر آن مقدمه و خاتمه اى نوشته و آن را همراه با تلخيص و تهذيب منتشر نموده است.
و همچنین دارای حاشیه و تعلیق های فروان است که حاکی از ارزش و جایگاه والای اوست
مانند حاشيه بر مصباح، نوشته تقى الدين ابراهيم بن على كفعمى.
اين كتاب مهمترين حاشيه اى است كه توسط مؤلف بر كتاب مصباح نوشته شده است. اين حاشيه حجمى برابر با اصل كتاب دارد و بعضى از آنها را در حواشى صفحات كتاب آورده اند.
مصباح دارای پنجاه فصل است كه ابتداى آن احكام وصيت و طهارت و مقدمات نماز است و با ذكر نمازهاى واجب و مستحب و تعقيبات نماز وارد بحث ادعيه شده است.
در ادامه تحت عنوانی فصلی به بیان اسامی اعظم الهی پرداخته است
فصل سی و یکم آنچه نسبت به ذکر اسم اعظم روایت شده است ذیل شماره پنجاه و نهم چنین فرموده است:
إن هذه الأحرف صفة الاسم الأعظم و هي ( این حروف صفت اسم اعظم است )
و بعد این نقش را مقابل آن کشیده است